Collegiale consultatie: van elkaar leren!

Het onderwijs blijft zich aanpassen en verbeteren. Constant wordt er namelijk gekeken hoe en wat er verbeterd kan worden. Dit komt uiteindelijk ten goede van het leerproces van de leerlingen en studenten. Maar ook leraren verbeteren zich constant: ze leren van elkaar, gaan op cursussen, en krijgen feedback van hun leerlingen. Een nieuwe manier van leren is collegiale consultatie; wat dat is, lees je hieronder!

Wat betekent het?

Collegiale consultatie betekent dat leraren elkaar consulteren om tot oplossingen te vinden voor problemen en lesbezoeken aan elkaar brengen. Docenten doen een beroep op elkaars expertise en verwachten iets te kunnen leren van de ander.

Hoe gaat het precies in z’n werk?

Om te beginnen, zijn er twee partijen: degene die om hulp vraagt (de consultatievrager) en degene die het advies geeft (de consultatiegever). Tussen deze twee partijen staan drie elementen centraal: het werk, de docent, en de werksituatie. De vrager legt dit voor aan gever, en deze probeert een zo goed mogelijk beeld te krijgen en advies te geven. Er bestaan verschillende vormen van collegiale consultatie:

  • Soms zijn er vaste en samengestelde duo’s van docenten. Hierdoor ontstaat er een sterke samenwerkingsrelatie.
  • Daarnaast bestaan er ook varianten waarin meerdere docenten elkaars lessen bezoeken. Hierdoor ontstaat er een groter beeld van de situatie en kunnen er betere adviezen gegeven worden.
  • Sommige scholen kunnen ook besluiten om iemand van geheel buiten de schoolorganisatie te vragen. Deze persoon kijkt dan met een geheel neutrale en frisse blik naar de situatie zonder vooraf meer informatie te hebben.

Het uiteindelijke doel van deze methode is dat het onderwijskwaliteit constant hoog blijft of verbeterd wordt. Docenten kunnen van elkaar leren en zo er samen voor zorgen dat zij, de school, en ook hun leerlingen goed blijven presteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *