Six Sigma Green Belt

Six Sigma Green Belt: op weg naar een efficiënte organisatie

Als mijn manager met moeilijke termen gaat smijten dan word ik altijd een beetje ongerust. Hij had het de laatste maanden veel over een Six Sigma Green Belt training en eerlijk gezegd zat ik me constant af te vragen waar hij het over had. Ik doe mijn werk met veel plezier en ik besef dat er achter mijn werk een heel systeem opereert om ons bedrijf gaande te houden. Maar hoe dat allemaal precies werkt weet ik echt niet. Terecht merkte mijn manager op dat het misschien tijd is dat ik dat wel ga leren. Tenslotte werk ik al zolang in dit bedrijf. Nog meer kennis over de gang van zaken is alleen maar gunstig voor mijn toekomst daar. Dus toen mijn manager weer begon over Six Sigma Green Belt ging ik meteen op internet opzoeken wat die term eigenlijk betekende.

Six Sigma Green Belt: processen optimaliseren

Six Sigma Green Belt is een manier van weken die processen optimaliseert door fouten te voorkomen of weg te nemen. Zo kun je als bedrijf perfecte resultaten leveren. Dit is in een sterk concurrerende markt natuurlijk heel erg belangrijk. De klant wil een goed product en als je een fout maakt, kan hij zo overstappen naar een andere leverancier. Bovendien zal in sommige gevallen Social Media ook vol staan met jouw fout en dat wil je als bedrijf natuurlijk echt niet. Je kunt op verschillende niveaus de manier van Six Sigma leren. De Six Sigma Green Belt werkt onder toezicht van de Six Sigma Black Belt. Zo heb je altijd iemand om op terug te vallen. Als Green Belt leer je processen te analyseren, problemen op te lossen en doe je voorstellen voor kwaliteitsverbetering. Al met al leek me de training na het lezen van al deze informatie erg leuk. De eerst volgende keer dat mijn manager erover begon, vroeg ik of ik naar die training mocht gaan.

Meer inzicht gekregen

De training tot Six Sigma Green Belt is even een tijdsinvestering, maar dan heb je ook wel wat. Het gaf me veel meer inzicht in de processen die binnen ons bedrijf lopen. En dat niet alleen, ik leerde observeren en signaleren en ik heb inmiddels al een paar fouten kunnen voorkomen. Al deze nieuwe kennis heeft me ook meer plezier gebracht in mijn werk. Ik heb weer uitdagingen en zie kansen. Bovendien merk ik de kwaliteitsverbetering binnen ons hele bedrijf en daar doen we het toch allemaal voor!